tirsdag 1. november 2011

HVOR ER DET FORANDRINGEN SKJER?


Er det en slags genmanupilering som skjer med enkelte mennesker i 60-åra?

Fra å være levende, sprudlende mennesker som kan glede seg over andre sine gleder, le av andre sine feil, fryde seg over andre sin framgang, og skrattle over livets herlige mangold, forvandler de seg til snerpete gamle, gjerne damer- som utnevner seg selv til moralens vokter.

Som bruker pekefingeren mer enn yppige tenåringer bruker f-langfingeren, som synes alt er synd og skam, og har mistet perspektivet på livet og gleden, som uffer og akker og synes noe om alt, som rett og slett har blitt et fordømmende menneske, gjennomsyret av bitterhet, iallefall ikke av et glass rødvin for det passer seg ikke. 

En moralens vokter som mener alt var bedre før, at alle som levde før var gudsord fra landet. 

Skjedde det noe med hukommelsen? Har plutselig ikke kua vært kalv?
Er det ren og skjær fornektelse? Men av hva? Mot hva?

En studie viser at gamle menn blir glade, og gamle kvinner blir bitre. Hvorfor?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/080802/gamle-menn-blir-glade-gamle-damer-bitre

Jeg håper jeg unngår en slik forandring. Den er ikke sjarmerende. Ikke i det hele tatt.

Når den tid kommer håper jeg at jeg har klart å ivareta barnet og ungdommen i meg slik at jeg bl.annet  fremdeles kan dingle med bena i sjøen, forundret over alt som "bor" der nede, gjerne med et glass Amarone i handa. :O))

1 kommentar:

  1. Du får det liksom sagt ja!

    Jeg dingler gjerne sammen med deg i sjøkanten, og da med sprudle-vin såklart. Ja, parasoll og sugerør i det slanke fine "sjampis" glasset også.

    Skåle for oss selv er da aldri feil. Tall er da ingen alder.

    Ha en super tirsdag!

    SvarSlett

Jeg setter pris på kommenterer i bloggen min. TAKK!