tirsdag 12. januar 2010

2010

Er det nå jeg skal komme med alle disse berøme flokslene der jeg ønsker fred på jord, at ingen skal sulte og at alle forskjeller mellom rik og fattig skal forsvinne?

Skal jeg skrive et langt innlegg om det berømte klasseskillet som bare blir større og større?

Fjellkjeder og havdyp, men allikevel jordklodens overflate, bestående
av flak, som gjør at vi har forkjellige kontinent.

I Australia har de unormal hete, 38 grader om natten, og her i europa
fryser folk i hjel pga langvarig kulde.

Alle snakker om klimakrise, og alle vil gjerne at det skal ordne seg, men hva gjør vi?

Jo, jeg selv sorterer søpla. Jeg lar ikke bilen svive på tomgang. Jeg prøver å handle økologisk mat, selv om prisene på slikt er sinnsykt høye. Annet er det vanskelig å gjøre, for trikken stopper ikke utenfor her, og det er langt til både buss og tog.

Ergo jeg gjør svært lite.

Hvor ville jeg hen med dette?

Vel, vi går nesten alle rundt og lover oss selv forandringer ved nyttår, men hvilken som helst dag er vel like god som en annen?

Jeg har ingen nyttårsforsetter.

Jeg tror ikke på dem.

Jeg vet mange ting.

Vi mennesker er vannvittig flinke til å flytte fokus over på noe annet når vi har problemer.

Som dette med klimakrisen.

Da ble det plutselig noe annet vi måtte diskutere.

Forskning.no har et innlegg om hvordan alt livet på jorda starta.

For over to milliarder år siden ble atmosfæren for første gang fylt med fritt oksygen. Det kom fra fotosyntese. Det var en ny måte for livet å skaffe seg energi fra sollys på.

Fritt oksygen reagerer veldig lett med andre stoffer. Det er derfor vi kan forbrenne det i kroppen og skaffe oss energi når vi puster.


Er det slik det hele skal slutte også?


Så "enkelt"?




GODT NYTT ÅR. :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter pris på kommenterer i bloggen min. TAKK!